Τη χρησιμοποίηση εναλλακτικών τρόπων, όπως οι αγωγοί Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και Σαμψούντα-Τζεϊχάν, για να παρακαμφθούν τα Στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων, επιθυμεί η Τουρκία, η οποία ετοιμάζεται να λάβει σειρά μέτρων για τη διέλευση από τα Στενά.
Στη συνάντηση που έγινε χθες στην Κωνσταντινούπολη με περίπου 20 μεγάλες εταιρείες πετρελαίου, η τουρκική πλευρά υπογράμμισε τον κίνδυνο που προκαλείται στην Κωνσταντινούπολη από τη διέλευση πετρελαιοφόρων από τον Βόσπορο. Ο Τούρκος υπουργός Περιβάλλοντος, Βεϊσέλ Ερογλου, είπε ότι «το 2009 τα πετρελαιοφόρα άδειασαν στη Θάλασσα του Μαρμαρά 1,5 εκατομμύριο τόνους υγρά απόβλητα» και σημείωσε ότι το 2009 «πέρασαν από τα Στενά του Βοσπόρου 51.422 πλοία, αριθμός που είναι τετραπλάσιος από αυτά που πέρασαν από τον Παναμά και τριπλάσιος σε σχέση με τη διώρυγα του Σουέζ».
Σύμφωνα με τον Ερογλου, τα τελευταία δέκα χρόνια έγιναν στον Βόσπορο 11 μεγάλα ατυχήματα, ενώ τα τελευταία 15 χρόνια η Θάλασσα στο Μαρμαρά μολύνθηκε με 115 χιλιάδες τόνους πετρελαίου.
Ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας, Τανέρ Γιλντίζ, είπε πως «το σχέδιο για τον αγωγό Μπακού-Τιφλίδα-Τζεϊχάν έχει χωρητικότητα 50 εκατ. τόνων. Ο αγωγός Κιρκούκ-Τζεϊχάν έχει χωρητικότητα 70 εκατ. τόνων. Δηλαδή το σύνολο του πετρελαίου και των άλλων φορτίων που περνούν από τα Στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων ισοδυναμούν με το περιεχόμενο δύο αγωγών» και πρόσθεσε τα εξής:
«Δεν μπορούμε να κάνουμε διαπλάτυνση των Στενών. Υπάρχουν δυσκολίες λόγω της γεωγραφικής δομής. Στον Βόσπορο υπάρχουν οχτώ στροφές με γωνία ενενήντα μοιρών. Τα πετρελαιοφόρα και τα φορτηγά κινούνται με ταχύτητα που πέφτει μέχρι και στα 7 μίλια».
Ο Γιλντίζ είπε ότι η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχιστεί και ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα, ενώ επισήμανε ότι «υπάρχουν δύο εναλλακτικές λύσεις για την παράκαμψη των Στενών. Είναι οι αγωγοί Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και Σαμψούντα-Τζεϊχάν».
Ο Τούρκος υπουργός είπε πως θα συνεχιστούν οι συναντήσεις σχετικά με το θέμα και υπογράμμισε τα εξής: «Είμαστε χώρα πιστή στη Συνθήκη του Μοντρέ. Η συμφωνία δίνει δικαιώματα και σε μας, αλλά και στη διεθνή κοινότητα».
Ο Τούρκος υπουργός, αναφερόμενος στα νέα μέτρα που επιθυμεί η Τουρκία να λάβει ως προς τη διέλευση των πλοίων από τα Στενά, είπε ότι «αυτό είναι ένα χρονοδιάγραμμα 3-4 ετών».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου