Defencenet
Προχωρά ο εκσυγχρονισμός των παλαιότερων επιθετικών ελικοπτέρων ΑΗ-64Α Apache, αλλά όχι στην έκταση που είχε προγραμματιστεί αρχικά.
Από τα 19 επιθετικά ελικόπτερα (ένα κατέπεσε τον Νοέμβριο του 2008) πρόκειται να εκσυγχρονιστούν αρχικά μόνο τα 12 για λόγους περιορισμού της σχετικής δαπάνης. Υάρχει ένα ενδεδόμενο η LοR να ζητά option και για τα άλλα 7. Το ΓΕΣ αναγκάστηκε να δεχθεί αυτή την μέση λύση προκειμένου να έχει τουλάχιστον μία συμπαγή δύναμη από 24 AH-64D και να χρησιμοποιήσει τα υπόλοιπα επτά Apache ως συμπληρωματική δύναμη, αν στο μέλλον δεν γίνει δυνατό να επιτευχθεί κάποιο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και για αυτά.
Το σύνολο της δαπάνης θα ανέλθει περίπου στα 300-400 εκατ. ευρώ ανάλόγα με το επίπεδο του εκσυγχρονισμού (αυτό θα διευκρινιστεί από την LoR) και θα αυξήσει κατά πολύ τις επιχειρησιακές ικανότητες της Αεροπορίας Στρατού. Η τελική απόφαση εκσυγχρονισμού, παρά τις μέχρι σήμερα ασαφείς προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας, οφείλεται στην επιμονή που έδειξε ο Αρχηγός του ΓΕΣ Φράγκος Φραγκούλης, ο οποίος γνωρίζοντας πόσο κρίσιμο επιχειρησιακά είναι το όπλο σε πλειάδα αποστολών και ειδικά στην εκτέλεση «ειδικών» επιχειρήσεων νύκτα στο παράκτιο περιβάλλον του Αιγαίου, κατάφερε να γίνει αυτό αντιληπτό αυτό από τους πάντες...
Σε σχέση με το προηγούμενο κονδύλι των 650 εκατ. ευρώ, η οικονομία που επιτυγχάνεται είναι σημαντική, αλλά βέβαια μένουν εκτός προγράμματος επτά ελικόπτερα για τα οποία θα καταβληθεί κάθεν προσπάθεια έτσι ώστε να μείνουν ενεργά τουλάχιστον μέχρι το 2025. Πρακτικά δεδομένης της τεράστιας παραγγελίας επιθετικών ελικοπτερων της Τουρκίας Τ-129 (50 μονάδες εγχωρίως κατασκευασμένες, τα οποία βασίζονται στο ιταλικό Α-129) και τα 27 επιπλέον που αποφασίστηκε πριν λίγες ημέρες να αγοραστούν μέχρι την έλευση των πρώτων Τ-129 το τέλος του 2013, το κενό στα επιθετικά ελικόπτερα θα αντιστραφεί: Η σημερινή ελληνική συντριπτική υπεροχή το 2013 θα έχει εξισορροπηθεί και μέσα σε δύο χρόνια θα έχει ανατραπεί πλήρως! Πρακτικά πέραν των 31 μονάδων η Αεροπορία Στρατού χρειάζεται νέα παραγγελία το αργότερο σε τρία χρόνια!
Η τουρκική κυβέρνηση πρόσφατα αποφάσισε να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για την αγορά 9 ελικοπτέρων Α-129 από την Ιταλία επιπλέον των 50 (+41 της δεύτερης φάσης). Όμως από ότι φαίνεται η λύση αυτή δεν ήταν ικανοποιητική έτσι λίγες μέρες πριν η αμερικανική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα πουλήσει 2 ελικόπτερα AH-1W Super Cobra τα οποία θα παραληφθούν τον Ιούνιο του 2011 και τα οποία θα συμπληρώσουν τα 5 AH-1W Super Cobra που έχουν ήδη παραληφθεί από το φθινόπωρο του 2009.
Αναμφίβολα η εξέλιξη αυτή δεν είναι ικανοποιητική για την τουρκική κυβέρνηση, η οποία ενημερώθηκε από τις ΗΠΑ ότι αυτά είναι και τα τελευταία διαθέσιμα προς πώληση ελικόπτερα αυτού του τύπου. Η κατάσταση δε γίνεται ακόμα πιο δύσκολη, αφού η AgustaWestland ενημέρωσε την τουρκική κυβέρνηση ότι μπορεί να ξεκινήσει τις παραδόσεις των 9 Α-129 το 2012 παρά τις πιέσεις της τουρκικής κυβέρνησης να παραδοθούν αυτά τα ελικόπτερα το 2011.
Υπό αυτές τις συνθήκες η τουρκική κυβέρνηση εξετάζει δύο σενάρια. Το πρώτο αφορά την χρονομίσθωση 9 ελικοπτέρων Α-129 από την AgustaWestland εκτός της αγοράς 9 ακόμα ελικοπτέρων αυτού του τύπου από την ίδια εταιρεία και το δεύτερο την διεξαγωγή ενός νέου διαγωνισμού για την αγορά συνολικά 27 νέων επιθετικών ελικοπτέρων ως ενδιάμεση λύση μέχρι την έναρξη των παραδόσεων των πρώτων ελικοπτέρων Τ-129 το 2013.
Η απόφαση εκσυγχρονισμού των 12 Apache έρχεται ως συνέχεια της απόφασης της 26ης Αυγούστου 2008 στο Ανώτατο Στρατιωτικό Συμβούλιο όπου αποφασίστηκε η αναβάθμιση 20 (τότε) επιθετικών ελικοπτέρων ΑΗ-64Α Apache του Ελληνικού Στρατού σε AH-64D, μεταξύ των ετών 2010 και 2012. Την περίοδο αυτή τα ελικόπτερα συμπληρώνουν 15 έτη υπηρεσίας και βρίσκονται στην ιδανική ηλικία για Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής.
Η αναβάθμιση κρίνεται επίσης επιβεβλημένη για λόγους εφοδιαστικής υποστήριξης, η οποία είναι ήδη προβληματική καθώς το ΑΗ-64Α αποσύρεται από τον Στρατό των ΗΠΑ, ενώ και οι υπόλοιποι διεθνείς χρήστες ακολουθούν αναβαθμίζοντας τα ελικόπτερα σε AH-64D. Παράλληλα, με την ανακατασκευή των ελικοπτέρων θα καταργηθεί η απαίτηση εκπαίδευσης χειριστών και προσωπικού εδάφους για δύο διαφορετικούς τύπους ελικοπτέρων.
Τμήμα ειδήσεων elliniki stratigiki
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου